חדשנות ודיגיטציה בקידום משק המים הישראלי

חברת המים הלאומית מקורות מנהלת מאז תחילת אירועי אוקטובר את משק המים הלאומי תחת אתגרים רבים, חלקם קשורים לאספקת המים וחלקם במציאת פתרונות ואפשרויות להמשיך ולספק מוצר מקיים חיים גם במקרים בהם היה ברור שאירועי השעה לא מאפשרים בהכרח גישה לשטח.

מקורות מספקת למעלה מ-1.7 מיליארד מטר קוב מים לבתים, לשדות החקלאיים ולמפעלי התעשייה לכל אורכה ורוחבה של ישראל. החברה מספקת מים ושירותים למגזר הפרטי והציבורי בישראל כמו גם לרשות הפלשתינית ולממלכת ירדן, זאת מתוקף הסכמים מדיניים. החברה מתפעלת כ-13 אלף ק"מ קווי צנרת, 3,000 מתקני הפקה ואספקה, 1,200 קידוחים, 1,000 מאגרי מים ובריכות, וכ-20 מתקני התפלה. לחברה צבר השקעות של 1.5-2 מיליארד שקל לשנה, ותכנית פיתוח תלת שנתית שמאושרת מראש על ידי שורת רגולטורים ומשרדי ממשלה.

אחד התובנות העיקריות שיש לחברה הי הצורך להשקיע בחדשנות ודיגיטציה לניהול משק המים. מקורות עושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כגון IT ו-OT ובאמצעותן מצליחה ליישם טרנספורמציה דיגיטלית כוללת של תהליכים, לטובת זרימה מהירה, יעילה ומאובטחת של מידע מקצועי-עסקי, מעבר לעבודה מקוונת ללא נייר, והגנה מפני תקיפות סייבר ואחרות על תשתיות קריטיות, כמו תשתית המידע. בנוסף ממשיכה החברה להטמיע טכנולוגיות מים חדשניות. כך למשל החברה החלה לפרוס רשת סיבים אופטיים בצנרת המים שלה, עם יכולת להוביל תקשורת לכל קצוות הארץ במהירות גבוהה.

במקביל, החברה ממשיכה את ההתקשרויות שלה עם חברות סטארט אפ, כאשר ההתקשרות האחרונה אותה ניתן לציין היא כזו שתשלב בינה מלאכותית ואחזקה חזויה של ציוד ברשת המים הארצית. מדובר בהשקעה בחברת אקווהטיס (AQUATIS PDM) שהוקמה על ידי חברת טיסר (TISAR), שצברה עשרות שנים של ניסיון באיסוף וניתוח נתונים עבור מתקני תשתית שונים, לרבות ציוד סובב, בקרב החברות המובילות במשק מתחומי הכימיקלים, הדלקים, המזון והמים.

שיתוף הפעולה בין מקורות לטיסר יצא לדרכו לפני כשנתיים באמצעות יחידת החדשנותWaTech®  בראשות סמנכ"ל ההנדסה יוסי יעקבי במהלכן בוצע פיילוט מוצלח שכלל ניטור של מעל ל-50 יחידות שאיבה, תוך ניתוח און-ליין של מצבם והתרעה בזמן אמת על התפתחות מוקדמת של תקלות. במהלך הפיילוט נחסכו למקורות כ-1.5 מיליון שקל, מה שהוביל בין השאר להרחיב את ההתקשרות באמצעות השקעה בחברת בת של טיסר, שתתמקד בפיתוח פתרונות המותאמים לתעשיית המים השפכים והקולחים. בכוונת מקורות להרחיב בתקופה הקרובה את ההתקנות לקרוב ל-300 מתקני תשתית ויחידות שאיבה, ובהמשך ליחידות נוספות ולאפליקציות נוספות בתחום ההתפלה

מקורות משקיעה מדי שנה כ-250 מיליון שקל בתחזוקת מערכת המים הארצית, שכוללת בין השאר 13 אלף ק"מ צנרת מאות תחנות שאיבה ולמעלה מאלף קידוחים. שיתוף הפעולה החדש יטמיע חיישנים באותם מתקני תשתית שיבחרו, כאשר הנתונים שיתקבלו ינותחו גם באמצעות בינה מלאכותית, כולל אפשרות לאבחון בזמן אמת של תקינות הציוד. המידע יאוחסן בענן ייעודי לשימוש מהנדסי חברת מקורות, ועם קבלת המידע תוכל חברת המים הלאומית לנהל בצורה מיטבית את מערכות המים שלה להגביר אמינות אספקת המים תוך כדי  להתייעלות וחיסכון כספי ניכר בעלויות התחזוקה.

עבור מקורות מודבר בהשקעה בחברת תשיעית בתחומי הטכנולוגיה, כאשר בשלוש השנים האחרונות השלימה חברת המים הלאומית השקעה בשמונה חברות שונות, מתחומי הגנת הסייבר, תפעול מערכת המים, ניהול וצריכת אנרגיה ואבחון מוקדם של זיהומים במאגרי המים. ההשקעות משרתות את מקורות גם בישראל וגם בפעילות הבינלאומית שלה, כך שהחברות שמתקשרות עם מקורות נהנות מחשיפה גם לשווקים זרים.