דירוג היציבות הפיננסית של הרשויות והמועצות המקומיות

הרצליה היא העיר בעלת היציבות הפיננסית הטובה בישראל הדיחה את נס ציונה שהייתה בראש הרשימה במשך 4 שנים ברציפות – וירדה השנה למקום השלישי חולון היא העירייה היעילה ביותר בישראל רמת נגב שומרת על מיקומה שנה נוספת כמועצה המקומית היציבה והיעילה בישראל עיריית הרצליה דורגה השנה לראשונה כעירייה היציבה ביותר בדירוג היציבות הפיננסית של הערים […]

הרצליה היא העיר בעלת היציבות הפיננסית הטובה בישראל

הדיחה את נס ציונה שהייתה בראש הרשימה במשך 4 שנים ברציפות – וירדה השנה למקום השלישי

חולון היא העירייה היעילה ביותר בישראל

רמת נגב שומרת על מיקומה שנה נוספת כמועצה המקומית היציבה והיעילה בישראל

עיריית הרצליה דורגה השנה לראשונה כעירייה היציבה ביותר בדירוג היציבות הפיננסית של הערים הגדולות בישראל. כך עולה ממחקר שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוגBdiCode לשנת 2018.

דירוג היציבות פיננסית של עירייה או רשות מקומית משקלל בתוכו ממספר מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד משתנים רבים.

עיריית הרצליה הדיחה את נס ציונה שדורגה במקום הראשון בדירוג היציבות הפיננסית במשך 4 שנים ברציפות, וירדה השנה למקום השלישי. הרצליה, שלה 104 אלף תושבים, ודרוג סוציואקונומי 8 דורגה בשנה שעברה במקום השני בדירוג היציבות.

הדירוג מצביע גם השנה על כך שדירוג סוציואקונומי (שמופק ע״י הלמ״ס) גבוה של תושבים בעיר לאו דווקא מעיד על היציבות הפיננסית שלה. יצוין שהדירוג הסוציו אקונומי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז ומקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

רמת השרון עולה גם היא השנה מקום בדירוג, והיא נמצאת במקום השני. רמת השרון, שמונה 49 אלף תושבים, מחזיקה בדירוג סוציואקונומי של 9.
את הקפיצה הגדולה ביותר בעשירייה הראשונה של הדירוג השנה ביצעה עיריית ראשון לציון, כאשר עלתה מהמקום ה-16 בשנה שעברה הישר למקום השישי בדירוג השנה. ראשון לציון, שבה 264 אלף תושבים, מחזיקה בדירוג סוציו אקונומי של 7. , במקביל למיקומה הגבוה יחסית בדירוג היציבות הפיננסית.

עיריית לוד ממשיכה גם השנה לבלוט לחיוב בדירוג, והיא מדורגת במקום השמיני (לעומת המקום השישי בשנה שעברה). לוד בולטת בעשירייה הראשונה למרות שהיא מאופיינת בדירוג סוציואקונומי נמוך יחסית של 4. בעיר מתגוררים כ-80 אלף תושבים. בכך מדורגת לוד במקום גבוה יותר מעיריות עשירות בהרבה ממנה כמו תל אביב, רמת גן וגבעתיים.
ב-CofaceBdi מציינים כי חלק מהפרמטרים הפיננסיים של לוד נמצאים במגמת שיפור בשנים האחרונות מה שהוביל את המודל של הדירוג להציב אותה גם השנה בעשירייה הראשונה.

לדברי תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, ״יציבות פיננסית של עירייה או רשות מקומית מורכבת ממספר מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד. המשמעות של הדבר הוא שדירוג סוציו אקונומי נמוך או גבוה של התושבים לאו דווקא מעיד על חוזקה הפיננסי של העירייה או המועצה. התנהלות תקציבית ופיננסית של העיריות והמועצות מובילה בסופו של דבר לשירות טוב יותר לתושבים שלה״.

בשנים אחרונות תופעה השחיתות בעריות ומועצות התחזקה ומעל חמישים עיריות ומועצות נמצאות או נמצאו תחת חקירת שחיתות. בין בולטות ראשון לציון, כפר סבא, נתניה, רמת גן, בת ים, אשקלון. למרות זאת, ברשויות רבות נראה שתופעה השחיתות לא פגעה פגיעה משמעותית בניהול התקין כפי שמשתקף בדירוג היציבות הפיננסי הנוכחי.

עוד ניתן לראות ברשימה שונות גבוהה בדירוגים של ערי המטרופולין הגדולות בישראל (ת״א, ירושלים, חיפה וב״ש). בקרב הערים הגדולות מדורגת תל אביב במקום ה-13 (ירידה לעומת המקום ה-11 בשנה שעברה), בעוד שירושלים מדורגת במקום ה-27 (ירידה לעומת המקום ה-21 בשנה שעברה). באר שבע עלתה למקום ה-21 (לעומת המקום ה-29 בשנה שעברה). חיפה רשמה השנה זינוק של 9 מקומות ודורגה במקום ה-25, לעומת דירוג במקום ה-34 בשנה שעברה.

חולון היא העירייה היעילה ביותר בישראל ל-2018

במסגרת דירוג היציבות הפיננסית פרסמה CofaceBdi גם את דירוג היעילות של הרשויות, המדרג את היכולת של העיריות והמועצות המקומיות לספק רמה גבוהה של שירותים לתושבים, במינימום משאבים.
מדד היעילות מורכב מ-5 מדדים שונים שמודדים אספקטים שונים מפעילות הרשות.
רמת הכנסות ורמת ההוצאה לפעילות לתושב המהווים אינדיקטור לרמת השירות הניתנת על ידי הרשות. מספר התושבים לעובד (עירייה/רשות)משקף את יעילות עבודה ברשות ככל שמספר התושבים לעובד גבוה יותר כך גם הרשות יעילה יותר. יחס הגביה משקף את יעילות הגביה של הרשות. מדד העודף (גירעון) לתושב משקף את יעילות הניהול הכספי של העירייה. תוצאות כל המדדים שוקללו למדד כולל של יעילות.
הרשות היעילה ביותר היא חולון, ואחריה מדורגות בהתאמה רעננה, אילת, באר שבע, קרית מוצקין, ראש העין, כפר סבא, אשדוד, יבנה ומודיעין.
ניתן לראות כי אין התאמה בין דירוג היציבות לדירוג היעילות, אילת לדוגמא המדורגת רק במקום ה – 33 בדירוג היציבות מדורגת במקום ה -3 בדרוג היעילות ואילו הרצליה המדורגת במקום הראשון ביציבות מדורגת רק במקום ה – 15 בדרוג היעילות.

רמת נגב היציבה ביותר במועצות המקומיות

CofaceBdi מפרסמת במקביל גם דירוג דומה למועצות המקומיות, המצביע גם הוא כי דירוג סוציואקונומי גבוה או נמוך בלבד אינו מעיד דווקא על היציבות הפיננסית של המועצה. מהדירוג עולה כי המועצה המקומית היציבה ביותר בישראל זו השנה השניה ברציפות היא המועצה המקומית רמת נגב, שגם מחזיקה במקום הראשון בדירוג היעילות של המועצות המקומיות. רמת נגב מחזיקה בדירוג סוציואקונומי 6, בעוד כפר שמריהו, המדורגת במקום השני, מחזיקה בדירוג סוציואקונומי הגבוה ביותר של 10, והיא ממוקמת במקום השלישי בדירוג היעילות.

רמת נגב, בה מתגוררים 7000 תושבים, היא אחת המועצה הגדולות ביותר בישראל כאשר היא מתפרסת על שטח השיפוט הוא כ-4,100 קמ"ר – כ-20% משטחה של מדינת ישראל, רובו שטחים פתוחים חלק גדול מהישובים במועצה הם קיבוצים ומושבים וישובים כפריים אחרים.

במקום השלישי נמצאת זו השנה השלישית ברציפות המועצה המקומית גן רוה (5,900 תושבים, דירוג סוציואקונומי 8). במקום הרביעי בדירוג המועצות המקומיות ל-2018 נמצאת המועצה המקומית עומר שבנגב, המחזיקה בדירוג סוציואקונומי של 9 (עלתה דירוג אחד לעומת השנה שעברה). באר טוביה נמצאת השנה במקום החמישי, עם דירוג סוציואקונומי של 7, ובה מתגוררים כ-22 אלף תושבים.

רמת הנגב מובילה גם בדרוג היעילות

בחינת דרוג היעילות של המועצות המקומיות מגלה שרמת הנגב מובילה גם במדד היעילות ואחריה מדורגות מגילות ים המלח, כפר שמריהו, בני שמעון וסביון