CofaceBdi : ישראלים מוציאים בחומוסיות 750 מיליון ₪ בשנה
למרות זאת, הענף סובל מתחרות חריפה וכל חומוסייה שביעית נמצאת בסכנת סגירה
בישראל פועלות כ-500 חומוסיות עם מחזור ממוצע של מיליון וחצי שקל בשנה. כך עולה מבדיקה מיוחדת שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi לרגל יום החומוס הבינלאומי שחל ב-13.5.
סה"כ הישראלים מוציאים רק בחומוסיות כ- 750 מיליון ₪ בשנה לא כולל הוצאה על חומוס בבתי קפה או מסעדות לא מתמחות ולא כולל רכישת חומוס ברשתות השיווק.
כמה מרוויחים מפעילי החומוסיות?
מנתוני CofaceBdi עולה כי החומוסיות מהוות כ-4% מהנתח הכספי של שוק בתי הקפה והמסעדות
וכי הרווחיות הממוצעת בענף עומדת על 20-25%, כאשר המחיר למנה ממוצעת הכוללת 2 פיתות וחמוצים עומד על 25 שקלים. תוספת של פטריות, שקשוקה וכו' תעלה את המחיר ל-30 שקל בממוצע. בהשוואה למחיר חומוס ברשתות השיווק מדובר במחיר גבוה שכן ברכישת חומוס ברשתות השיווק – תשלמו 80% פחות.
למרות הרווחיות הגבוה יחסית, הענף סובל מתחרות קשה והסיכון הענפי בו גבוה יחסית לכלל המשק. נכון לשנת 2017 15% מהחומוסיות נמצאות בסכנת סגירה, כלומר כל חומוסייה שביעית.
אז מיהן החומוסיות המובילות?
רוב החומוסיות נמצאות באזור המרכז, כאשר 70% מהן אלו חומוסיות פרטיות ו-30% מהן רשתות. בין החומוסיות הפרטיות הבולטות נציין את אבו חסן ביפו, חומוס אבו גוש, חומוס סעיד וחומוסיית סוהילה בעכו, חומוס אשכרה בתל אביב וחומוס עימאד בנצרת.
בין הרשתות הבולטות: חומוס אליהו, חומוס פינתי, חומוס כספי, חומוס גבעתיים ו-בהדונס.
לדברי תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, ״הישראלים, וזה לא מפתיע, מאד אוהבים חומוס, ומוכנים לשלם יותר על מוצר איכותי. יחד עם זאת מדובר בענף עם סיכון גבוה, הסובל מרמת תחרות חריפה, מחירי מכירה נמוכים יחסית ,וזאת על רקע ריבוי נקודות מכירה שברובם עסקים קטנים שמופעלים עי הבעלים עצמם שרמת הסיכון מימלא (בשל היותם קטנים ) גבוהה יחסית מהממוצע המתמודדים עם הקשיים של העסקים הקטנים בתי קפה ומסעדות המציעים מנת חומוס כחלק מהתפריט".
מה אתם עדיין לא יודעים על חומוס?
מעיבוד נתוני האו"ם מקורם של רוב גרגירי החומוס בהודו, שייצרה בשנת 2016 כ-7.8 מיליון טונות של גרגירי חומוס, המהווה נתח של כ-65% מסך הייצור העולמי הנאמד בכ-12 מיליון טונות.
ממון – ידיעות אחרונות