משבר ענף האופנה
המשבר של חברות האופנה בישראל הולך ומעמיק. על פי נתוני חברת המידע העסקי CofaceBdi בישראל קיימות כ- 80 חברות אופנה הנמצאות בסכנת קריסה ( כולל חנויות עצמאיות, חנויות מעצבים ורשתות ) מדובר בחברות שנמצאות בדרגות סיכון 8-10, דרגות הסיכון הגבוהות ביותר במדד הסיכון של CofaceBdi (בדירוג של 1-10).
יתרה מכך, מנתוני מדד הסיכון של CofaceBdi עולה כי למעלה מ-68% מהחברות בתחום האופנה נמצאות בדרגות סיכון מעל הממוצע של 7-10, כאשר דרגת הסיכון הממוצעת לענף עומדת כיום על 7.02, שהינה גבוהה משמעותית מדירוג הסיכון הממוצע במשק העומד על 6.75.
בשבועות האחרונים פורסם כי 2 חברות אופנה בולטות הגישו בקשה להקפאת הליכים (יפו תל אביב, הוניגמן ו-TNT). בנוסף לכך, בשנה האחרונה פורסם כי חברות האופנה הגדולות בישראל ובהן רשתות קסטרו, הודיס, טופ טן ואחרות, מבקשות לצאת מקניונים בולטים מקבוצת עזריאלי, זאת לאור הרווחיות הנמוכה או הפסדים שסניפים אלו תורמים לרשת.
לדברי תהילה ינאי, מנכל״ית משותפת ב-CofaceBdi, ״תחום האופנה נמצא כבר מספר שנים במרכזו של מגמת שינויים בטעמי הרכישה של הלקוחות, שמפחיתים את רכישותיהם בסניפים בקניונים, לטובת רכישות ברשת – גם מחו״ל. בנוסף לכך, דמי הניהול והשכירות במרכזים המסחריים ממשיכים להיות גבוהים, באופן שאיננו מאפשר לחנויות רווחיות שמצדיקה את הפעלתן. חלק מהקניונים ומרכזי המסחר במרכזי הערים מגלגלים לשוכרים שלהם את עלויות הארנונה הכבדות של העיריות, כאשר בסופו של דבר אנחנו רואים היום את התוצאות של התהליכים הללו״.
ינאי מוסיפה כי ״השנה הייתה תרומה גדולה של האיחור האופנתי של החורף להפסדי רשתות האופנה. רשתות האופנה נוהגות לייצר את הרווחים המשמעותיים שלהן עם תחילת העונה, ולהתחיל בסיילים כמה שבועות לאחר מכן, כשאת הרווחיות שלהן הם יצרו בתחילת המכירות של הקולקציה. השנה החודשים הראשונים של עונת ה׳חורף׳ היו עוד חמים, מה שפגע במכירות, ולכן חברות האופנה החלו את מכירות החורף ישירות בסיילים, ללא כרית הביטחון הפיננסית של תחילת העונה״.