סקירה ענפית של שוק רכבי היוקרה של CofaceBdi מגלה:
כלמוביל היא יבואנית הרכב המובילה בישראל לשנת 2018 בדירוג bdicode
מנתוני הסקירה של CofaceBdi עולה כי שוק הרכבים החדשים והמשומשים בישראל כולו הסתכם בשנת 2017 ב-67 מיליארד שקלים, בדומה להכנסות השוק בשנה הקודמת. 51% מהשוק מגיע ממכירת רכבים חדשים, ומסתכם ב-34.4 מיליארד שקלים.
על פי הנתונים, בשנה החולפת מספר העברות הבעלות של רכבים משומשים עמד על 610 אלף, גידול של 4% לעומת מספר העברות הבעלות בשנת 2016.
עוד עולה מנתוני CofaceBdi כי זמן מכירת רכבים משומשים משתנה, ותלוי בזהות המוכר: מוכרים פרטיים או חברות. זמן המכירה הממוצע של כלי רכב על ידי פרטיים עומד על כ- 10 שבועות, ואילו זמן המכירה על ידי חברות העוסקות במכירת רכבים הוא קצר יותר ולרוב עומד על 6-8 שבועות.
כלכלני CofaceBdi מציינים כי זמן המכירה מושפע מאד מהבעלות הקודמת של הרכב, פרטי או ליסינג ומהביקוש לדגם מסוים. כך לדוגמא דגמים מבוקשים כגון קיה ספורטאז' וטויוטה קורולה נמכרים בזמן קצר יחסית, ואילו בדגמים בהם ההיצע גדול מהביקוש (לרוב דגמים שהיו נפוצים בקרב ציי הרכב הגדולים) זמן המכירה עשוי להתארך.
ב-CofaceBdi צופים כי שוק הרכבים צפוי לצמוח בקצב גידול שנתי ממוצע של כ- 1%-3% בשנתיים הקרובות, בעיקר עקב גידול בשוק הרכבים המשומשים. המגמות השולטות בשוק צפויות להמשיך ולהשפיע על היקף פעילותו, ביניהם: שער הריבית, גידול ברכישת רכבי יוקרה, גידול בשוק העסקי ואתרים המיועדים לרכישת רכבי אפס ק"מ.
התפלגות מספר העברות בעלות לפי סוגי כלי הרכב
(בשנת 2017, במונחים כמותיים)
רכבי יוקרה
בשנה החולפת חל זינוק של 12% במספר רכבי היוקרה שנמכרו בישראל ל-17,380 רכבים, כאשר ברבעון הראשון של 2018 נמכרו 6,754 רכבי יוקרה בישראל (בדומה לתקופה המקבילה). כך עולה מסקירה ענפית שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi בנושא שוק רכבי היוקרה.
מהנתונים עולה כי במהלך 2017 הכנסות שוק רכבי היוקרה שנמכרו בישראל הסתכם בשיא של 6.01 מיליארד שקלים, גידול של 7% לעומת לשווי רכבי היוקרה שנמכרו שנה קודם לכן.
כלכלני CofaceBdi מציינים כי בין הסיבות העיקריות לגידול בהכנסות בשנים האחרונות בתחום רכבי היוקרה ניתן למנות את הרחבת היצע הרכבים שתרמה לעלייה בביקוש. כמו כן, בשנים האחרונות ׳רף הכניסה׳ לענף ירד, והחלו להיכנס דגמים בעלי נפח מנוע ורמת אבזור נמוכים יחסית למקובל בענף, מה שגרם לירידה ממוצעת במחירם של חלק לא מבוטל מרכבי היוקרה, וכתוצאה מכך, להגדלת השוק הפוטנציאלי.
עם הגידול במספר המסירות בענף, גדל השיעור היחסי של מסירות רכבי היוקרה מתוך סך המסירות של כלי רכב בישראל, ובשנת 2017 הוא היווה כ- 6.2% מסך הרכבים שנמסרו, גידול משמעותי, לעומת שיעור של כ- 5.4% בשנת 2016 ו- 5.1% בשנת 2015.
ירידה ברכישת רכבים מעל מיליון שקל
מנתוני CofaceBdi עולה כי לאחר העלייה שהייתה בשנים האחרונות ברכישת רכבים שמחירם גבוה ממיליון שקלים, חלה בשנה החולפת ירידה קלה, ובמהלך השנה נמסרו 180 רכבים בקטגוריה זו בלבד. הירידה התרחשה לאחר עלייה חדה של 340% של מכירות בקטגוריה זו בין השנים 2013-2016. ב-CofaceBdi מסבירים את העלייה בשנים אלה בין היתר בעקבות השקת מותגי על והרחבת היצע הדגמים במותגים אחרים.
המחיר הממוצע לרכישת רכב בסכום הגבוה ממיליון שקלים, נאמד בשנת 2017 בכ- 1.43 מיליוני שקלים, גידול של כ- 12% בהשוואה לשנת 2016.
הכנסות הענף ממכירת רכבי יוקרה בשנת 2017 בטווח מחירים של מעל 300,000 ועד 500,000 שקלים היוו נתח כספי של כ- 40%, והסתכמו בכ- 2.43 מיליארדי שקלים.
הערכת התפלגות הכנסות הענף לפי רמות מחירים
(בשנת 2017, בשקלים)
רכבי היוקרה הנמכרים בישראל לפי נפח מנוע ומחיר ממוצע
בחברת CofaceBdi מציינים כי במהלך 2017 מספר רכבי היוקרה בעלי נפח מנוע של 1,601-2,000 סמ״ק הסתכם ב-6,750 רכבים, והיווה נתח כמותי של כ-38% מסך המסירות בענף. קטגוריית הרכבים בעלי נפח של עד 1,400 סמ״ק היוותה נתח כמותי של 17% מכלל מסירות רכבי היוקרה, זאת לעומת נתח כמותי של 15% וכ-12% בשנים 2016 ו-2015 בהתאמה. כמו כן, מבחינה מספרית, מספר הרכבים שנמסרו בקטגוריה זו בשנת 2017 כמעט כפול מאשר ב-2015.
לדברי תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, ״העלייה במכירות של רכבי יוקרה בישראל מלווה את מגמת הצמיחה במספר כלי הרכב הפרטיים בישראל בשנים האחרונות. בשנה החולפת הגיע מספר כלי הרכב הפרטיים ליותר מ-2.8 מיליון, לעומת 2.45 מיליון בלבד בשנת 2014. הרחבת היצע המותגים בענף היוקרה, גיוון נפחי המנוע והמצב הכלכלי היחסית טוב במשק הישראלי תומך במגמה זו, מה שמביא את נתח השוק של רכבי היוקרה מסך המסירות ל-6.2%, לעומת 5.4% ו-5.1% בשנים הקודמות״.
הערכת התפלגות מספר מסירות רכבי יוקרה לפי נפח מנוע
(בשנת 2017, במונחים כמותיים)
עלייה במכירות ה״ג׳יפים״ (SUV)
בחברת CofaceBdi מציינים עוד כי בשנים האחרונות חלה מגמת גידול במסירת רכבי פנאי שטח (SUV) בענף הרכב בכלל, ובענף רכבי היוקרה בפרט. בשנת 2017, מבחינה כמותית, רכבי ה- SUV היוו כ- 44% מסך המסירות בשנה זו, לעומת 39% ו- 31% בשנים 2016 ו- 2015, בהתאמה. יתרה מכך, בשנת 2017 נמסרו כ- 7,700 רכבי SUV, לעומת כ- 4,060 בשנת 2015, גידול של כ- 90%.
הערכת התפלגות כספית של מסירות רכבי יוקרה לפי סוג הרכב
(בשנת 2017, במונחים כספיים)
יבואני הרכב המובילים בישראל לשנת 2018
הסקירה הענפית של CofaceBdi בתחום הרכב מתפרסמת במקביל לפרסום דירוגי BdiCode לשנת 2018, ובהם דירוג יבואני הרכב המובילים בישראל.
על פי הדירוג, יבואנית הרכב המובילה בישראל היא קבוצת כלמוביל, שסיימה את 2017 עם מחזור מכירות של כ-6.9 מיליארד שקל (ללא מיסי יבוא ומס קניה), והיא מעסיקה 1,400 עובדים.
במקום השני בדירוג יבואני הרכב המובילים בישראל נמצאת מאיר חברה למכוניות ומשאיות, עם מחזור שנתי של כ-4.9 מיליארד שקל, ו-2,093 עובדים. במקום השלישי בדירוג יבואני הרכב המובילים בישראל נמצאת קרסו מוטורס, עם מחזור מכירות של 3.6 מיליארד שקל ב-2017, ו-720 עובדים. במקום הרביעי נמצאת צ׳מפיון מוטורס, שסיימה את השנה החולפת עם מחזור מכירות של 3 מיליארד שקלים, ו-570 עובדים. את החמישיה הראשונה בדירוג סוגרת חברת טלקאר, שעלתה השנה מקום בדירוג לעומת המקום השישי בדירוג בשנה שעברה. טלקאר סיימה את השנה עם מחזור מכירות של 2.9 מיליארד שקלים, והיא מעסיקה 217 עובדים.
כלכליסט 2018 – עליה במכירות רכבי היוקרה בישראל 2017