הרווח על משקפי שמש בארץ הוא יותר מ–60%

5 רשתות האופטיקה המובילות מגלגלות מחזור שנתי של כ- 797 מיליון שקל וחולשות על נתח של כ- 44% מהשוק כולו. CofaceBdi: היקף שוק האופטיקה בישראל הסתכם בשנה החולפת ב-1.805 מיליארד שקלים, צמיחה של 2% לעומת השנה הקודמת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi: "בשנים הקרובות אנחנו צופים כי שוק האופטיקה ימשיך לצמוח ברמה מתונה יחסית, כאשר […]

5 רשתות האופטיקה המובילות מגלגלות מחזור שנתי של כ- 797 מיליון שקל
וחולשות על נתח של כ- 44% מהשוק כולו.

CofaceBdi: היקף שוק האופטיקה בישראל הסתכם בשנה החולפת ב-1.805 מיליארד שקלים, צמיחה של 2% לעומת השנה הקודמת

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi: "בשנים הקרובות אנחנו צופים כי שוק האופטיקה ימשיך לצמוח ברמה מתונה יחסית, כאשר השוק ממשיך להתאפיין בשחיקה ברמת המחירים, החרפה בתחרות והגברת הנגישות למוצרי השוק, ועלייה בתדירות הרכישות של משקפיים"

5 רשתות האופטיקה המובילות בישראל – אופטיקנה, אופטיקה הלפרין, קרולינה למקה, סופר פארם אופטיק ואירוקה – מכרו בשנה החולפת משקפיים ועדשות בהיקף של 797 מיליון שקל – כ- 44% מהשוק כולו. כך עולה מסקר שוק שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi.

היקף שוק האופטיקה בישראל הסתכם בשנה החולפת ב-1.805 מיליארד שקלים, צמיחה מתונה יחסית של 2% לעומת היקף השוק שנה קודם לכן (לא כולל מע"מ).

שתי רשתות האופטיקה המובילות בישראל הן אופטיקנה ואופטיקה הלפרין – המחזיקות כל אחת ב-25% מסך פעילות 5 הרשתות המובילות בשוק הישראלי במונחים כספיים,מוערך כי מחזור ההכנסות של כל אחת מהרשתות הללו מסתכם בכ-200 מיליון שקלים.

מנתוני CofaceBdi עולה כי מרבית הרכישות בשוק האופטיקה מתרכזות במשקפי ראיה (49% מהמכירות – בהיקף כספי של 880 מיליון שקלים). לאחר מכן התחום שמרכז את מרבית הרכישות בחנויות האופטיקה הוא תחום משקפי השמש (37%). יתר הרכישות בשוק הן של עדשות ותמיסות מגע (12%) ואביזרים נלווים (2%).

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, "שוק האופטיקה בישראל מציג בשנה האחרונה צמיחה מתונה, הנובעת ממגמה מעורבת שמאפיינת את השוק – גידול בכמות המשקפיים הנמכרים, בעיקר בקטגורית משקפי השמש, לצד הוזלה במחירן הממוצע. צרכני האופטיקה בישראל הגבירו בשנים האחרונות את קצב החלפת המשקפיים מטעמי אופנה ומודעות. מגמה זו הושפעה גם מצמיחתה של רשת קרולינה למקה המשווקת משקפי שמש מעוצבים במחירים נמוכים ביחס לשוק, וכן מהתרחבותה של רשת סופר פארם אופטיק, המציעה גם היא מותג פרטי במחירים מוזלים. בשנים הקרובות אנחנו צופים כי שוק האופטיקה ימשיך לצמוח ברמה מתונה יחסית, כאשר השוק ממשיך להתאפיין בשחיקה ברמת המחירים, החרפה בתחרות והגברת הנגישות למוצרי השוק, וכן עלייה בתדירות הרכישות של משקפיים".

1,100 חנויות אופטיקה בישראל

מנתוני CofaceBdi עולה כי בישראל פועלות 1,100 חנויות אופטיקה. מתוך סך החנויות בישראל, מספר הסניפים של רשתות האופטיקה נאמד ב-440 – נתח כמותי של 40% מסך נקודות המכירה בשוק.
מבחינה גיאוגרפית – מרבית חנויות האופטיקה נמצאות באזור המרכז (36%), כאשר בצפון הארץ קיים ריכוז של 22% מסך נקודות המכירה, באזור הדרום 15%, באזור ירושלים והסביבה 15% ובאזור השרון 12%.

כלכלני CofaceBdi מציינים כי תחום הפעילות הרווחי ביותר עבור חנויות האופטיקה הוא תחום משקפי השמש, בו שיעור הרווח הגולמי מסך מחזור ההכנסות עומד על 60%-70%. שיעור הרווח הגולמי של מסגרות משקפיים מוערך ב-50%-60%.שיעור הרווח הגולמי של תחום העדשות ותמיסות המגע נמוך יחסית ונאמד בכ- 25%-40%. כמו כן, ב-CofaceBdi מציינים כי מותגי האופטיקה הפרטיים לרוב נהנים השחקנים משיעורי רווחיות גבוהים מכך.

 

התפלגות הכנסות השוק בין הרשתות המובילות
(בשנת 2017, במונחים כספיים)

 

התפלגות הכנסות השוק לפי קטגוריות מוצרים
(בשנת 2017, במונחים כספיים)

פעילות שוק האונליין
בדומה למתרחש בענפים ובתחומי פעילות אחרים, גם בשוק האופטיקה מציג ערוץ השיווק – המסחר האלקטרוני, גידול מתמשך מדי שנה בהיקף פעילותו. המסחר האלקטרוני פותח בפני הצרכנים היצע בלתי מוגבל של אפשרויות, במגוון רחב של דגמים, עיצובים ומחירים.

עם זאת, היקף הרכישות המקוונות, הינו שולי יחסית. מוערך כי היקף הרכישות של מוצרי אופטיקה באתרי האינטרנט מהווה כ- 5%-10% מסך המכירות. כאשר חלק מהאתרים מבקשים לפנות בין היתר בנוסף לקהל המקומי גם לקהל היעד בחו"ל.

נדגיש כי עיקר הרכישות המקוונות הן של עדשות מגע ותמיסות מגע המוצעות במחירים אטרקטיביים המגלמים הנחה של כ- 20%-30% ביחס למחירים המקובלים בחנויות הפיזיות. עם זאת, קיימת גם פעילות של חלק מלקוחות השוק, שמבצעים רכישות של מוצרי אופטיקה מאתרי מסחר מחו"ל. כאשר ישנם לקוחות הרוכשים מאתרים בינלאומיים מותגי מסגרות למשקפי ראייה, ובארץ פונים לחנות אופטיקה לביצוע התאמה של עדשות למסגרת שרכשו.
היקף המכירות של עדשות ראייה באתרי האינטרנט הינו שולי וזאת לנוכח הצורך של הלקוח לבחון את המוצר ולבצע בדיקה והתאמה אישית.

נראה כי ההכנסות ממסחר אלקטרוני של מוצרי אופטיקה מצויות במגמת גידול בשנים האחרונות והשחקנים בשוק רואים זאת כמנוע צמיחה, אולם המכירה באינטרנט מביאה עמה החרפה ברמת התחרות כאשר האתרים נדרשים להציג מחירים תחרותיים ואטרקטיביים ונאלצים להתמודד גם עם אתרים מחו"ל.

בין הסיבות העיקריות לגידול בזירת המסחר האלקטרונית נציין את הגידול בהיצע אתרי מסחר, מודעות גוברת ליתרונות הרכישות המקוונות כגון מגוון רחב של מוצרים, מחירים אטרקטיביים, חיסכון בזמן ועוד. בנוסף, שיפור חווית הרכישה הדיגיטלית והורדה מתמשכת של חסמים לביצוע עסקאות באינטרנט מביאים לגידול בתדירות הרכישות באתרי המסחר.

 


כתבה מידיעות אחרונות – ממון


חמש רשתות האופטיקה המובילות בישראל

אופטיקנה, אופטיקה הלפרין, קרולינה למקה , סופר פארם