BDI

כביש חוצה ישראל

פיתוח תשתיות תחבורה בדגש על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי

פרופיל

שנת הקמה 1993
כתובת יגאל אלון 65 (מגדל טויוטה), קומה 7, תל אביב 6744316- ראה מפה
טלפון 03-6255888
פקס 03-6255887
אתר החברה www.hozeisrael.co.il
   
   
   

מנהלים

חוסאם בשארה, יו"ר הדירקטוריון, כביש חוצה ישראל

חוסאם בשארה

יו"ר הדירקטוריון

דן שנבך, מנכ"ל, כביש חוצה ישראל

דן שנבך

מנכ"ל

אודות


חברת כביש חוצה ישראל בע"מ היא חברה ממשלתית אשר הוקמה במרץ 1993, במטרה לקדם את סלילתו של כביש חוצה ישראל - כביש 6, מצומת הנגב בדרום ועד לשלומי בצפון. הכביש מוקם בשלבים וכיום פתוחים לתנועה כ-170 ק"מ, מהם כ-105 ק"מ בזיכיון - ככביש אגרה; כ-20 ק"מ נוספים נמצאים בשלבי הקמה שונים וכ-70 ק"מ נמצאים בשלבי תכנון. משנת 2010 חלו שינויים משמעותיים באופי פעילותה של החברה ויעדיה ונוספו לה תחומי אחריות ופעילות חדשים, כמפורט: • הארכת כביש חוצה ישראל דרומה עד מחלף שוקת וצומת הנגב. המשכו של הכביש צפונה עד מחלף סומך ותכנונו עד שלומי • ניהול ויזום פרויקטים מורכבים בפריסה ארצית וביניהם פרוייקט הרכבת הקלה חיפה -נצרת • אחריות כרשות ממונה על פרוייקטי זכיינות עם המגזר העיסקי (PPP) וביניהם: מנהרות הכרמל בחיפה, הנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב • מינוי החברה כזרוע הביצוע הממשלתית להסדר הקרקעות עם הדרוזים ב"מפער הקישון"

הנהלה בכירה

טליה ירושלמי, עו"ד
סמנכ"ל, יועצת משפטית

שלמה זומר
סמנכ"ל כספים וכלכלה

דני ירס
סמנכ"ל הנדסה, מהנדס ראשי

איציק אורון
סמנכ"ל רק"ל

שמעון אברהם
סמנכ"ל זכיינות

עוזי אמיתי
סמנכ"ל נכסים

שולמית מלכא
מזכיר החברה וראש אגף ארגון, רגולציה וקשרי ממשל

אודות
תוואי כביש 6 (חוצה ישראל) נקבע כבר בשנת 1976 כצורך תחבורתי וצורך חברתי כלכלי. ייעודו של הכביש הוגדר ככביש המקשר בין חלקי הארץ לאורכה, בשמשו ציר תחבורה מרכזי עיקרי, עוקף מטרופולין גוש דן הפקוק והצפוף ומחזק הקשר לירושלים. ייעוד זה התחזק בעקבות גלי העלייה בסוף שנות ה-80, עת שבה ועלתה התוכנית כמנוף לפיתוח אזורי מגורים ותעסוקה ולקליטת העלייה. באותה עת אף נקבע אורכו המלא של התוואי: סה"כ כ-300 ק"מ, לרבות שלוחה לצפון מזרח הגליל.
עם הקמתה התחילה החברה בתכנון הכביש בחלק המרכזי (גדרה – חדרה) לאורך 90 ק"מ וגיבשה המלצה למימון חוץ תקציבי, במסגרת מכרז זכייני, ככביש אגרה אלקטרוני, המאפשר זרימת תנועה חופשית. החלטה ברוח זו התקבלה בקיץ 1995, לרבות הנחייה להמשך תהליכי תכנון צפונה ודרומה. הפרוייקט הוקם במתכונת PPP (Public, Private Partnership), במכרז בינלאומי במתכונת BOT (Built, Operate, Transfer). המכרז הזכייני התנהל בין השנים 1996-1999 ובסיכומו זכתה חברת דרך ארץ הייווייז (1997) בע"מ. ההקמה הושלמה בינואר 2004, ותוקף הזיכיון הינו עד שנת 2029.
במקביל, המשיכה החברה לקדם את סלילת הכביש – דרומה עד מאחז (35 ק"מ) והתחילה בביצוע הכביש צפונה – קטע 18 ממחלף עירון עד עין תות (18 ק"מ) בוצע אף הוא ע"י הזכיין דרך ארץ. הקטע הדרומי של הכביש עד לצומת שוקת, שהוקם באמצעים תקציביים, נפתח לתנועה בדצמבר 2016.
כיום ממשיכה החברה לקדם הקמת קטעים נוספים של כביש 6 – קטעים 3 ו-7 – מיוקנעם ועד מחלף סומך. קטעים אלה כוללים סלילה של 21 ק"מ, כריית 3 מנהרות כפולות: יקנעם, רכסים ואיבטין, באורך כולל של 9.4 ק"מ ושני מגה מחלפים. בשנה הקרובה יפתח לתנועה הקטע הראשון מיקנעם ועד למחלף תל קשיש ובהמשך ייפתח הקטע עד מחלף סומך. זהו פרוייקט זכייני (BOT) המבוצע ע"י '6 חוצה צפון', מקבוצת שפיר, לתקופה של 34 שנים הכולל מימון, תכנון מפורט, הקמה, תפעול, אחזקה ושירות של הקטעים הצפוניים. 
בדרום הארץ מקדמת החברה את המשכו של כביש 6 עד לנבטים. קטעי כביש נוספים נמצאים בשלבי תכנון.
כמנהלת פרויקט מורכב זה, לחברה תרומה משמעות לקידום הפריפריה למרכז.

כאמור, יעדיה של החברה השתנו במהלך השנים והיא משמשת כיום כחברת ניהול פרויקטי תשתיות תחבורה מורכבים, בפריסה ארצית. החברה מעסיקה כ-50 עובדים ומנוהלת ע"י צוות מומחים, ותיק ומקצועי, מגובש ורב תחומי, בעל עשרות שנות ניסיון וידע עשיר בתחומי התשתיות השונים. החברה מסתייעת במיקור חוץ בתחומי עיסוקה, הניתן ע"י הגורמים המובילים בארץ, תוך שמירה על גרעין ידע בתוך החברה. לאורך השנים צברה החברה ניסיון רב בתחום הייחודי של פרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי (PPP) ופיתחה מומחיות ומקצועיות בניהול פרויקטים מסוג זה, תוך שהיא מקיימת ממשק שוטף מוצלח, מול משרדי הממשלה מחד והזכיינים מאידך. כך משמשת החברה מקדמת ומגשרת בין המגזר הפרטי למגזר הציבורי בנושאי תחבורה וכלכלה מגוונים ומיישמת את הידע הנרחב אשר צברה במהלך השנים, בניהול הפרוייקטים הזכיינים הגדולים בתחום תשתיות התחבורה בארץ.
קיומה של החברה כגוף מרכז מומחה, מהווה יתרון למדינה ומשיא תועלות כלכליות רבות.
בנוסף, משמשת החברה כרשות ממונה בארבעה זיכיונות של כבישי אגרה – שלושה במהלך תקופת ההפעלה: כביש 6 – קטע מרכזי, מנהרות הכרמל והנתיב המהיר משפירים לתל אביב, ואחד בתקופת ההקמה: כביש 6 חוצה צפון. החברה שומרת על זכויות הנהגים בפרוייקטי הזיכיון עליהם היא אחראית ומנהלת את עבודת ועדות הערר העומדות לרשות משתמשי הדרך.
לאורך השנים הובילה החברה את הראייה החדשנית של האיזון הנדרש בין פיתוח פרויקטים תחבורתיים לבין שמירת הטבע והסביבה. פעולות רבות ומגוונות בתחום הסביבה נעשו לראשונה במסגרת הפרויקטים עליהם היא מופקדת. החברה ממשיכה ומקפידה על שמירת ערכי הטבע והנוף בפרוייקטיה המגוונים. בנוסף מקפידה החברה בפרוייקטיה השונים על תחום הבטיחות ודואגת ותורמת לבטיחות הנהגים והנהיגה, הן בשלב התיכנוני והן בשלב הביצועי.
בשנים הקרובות מתכננת החברה להמשיך ולפתח את פעילותה כזרוע מובילה של הממשלה בתחום תשתיות התחבורה.