BDI

כביש חוצה ישראל

פיתוח תשתיות ומיזמי תחבורה מורכבים בישראל

פרופיל

שנת הקמה 1993
כתובת יגאל אלון 65 (מגדל טויוטה), קומה 7, תל אביב 6744316- ראה מפה
טלפון 03-6255888
פקס 03-6255887
אתר החברה www.hozeisrael.co.il
   
   
   

מנהלים

חוסאם בשארה, יו"ר הדירקטוריון, כביש חוצה ישראל

חוסאם בשארה

יו"ר הדירקטוריון

דן שנבך, מנכ"ל, כביש חוצה ישראל

דן שנבך

מנכ"ל

אודות


חברת כביש חוצה ישראל בע"מ היא חברה ממשלתית אשר הוקמה במרץ 1993 במטרה לקדם את סלילתו של כביש חוצה ישראל - כביש 6, מצומת הנגב בדרום ועד שלומי בצפון. הכביש מוקם בשלבים וכיום פתוחים לתנועה 188 ק"מ, מהם כ-124 ק"מ בזיכיון - ככביש אגרה; כ-16 ק"מ נוספים נמצאים בשלבי ביצוע, כ-32 ק"מ נמצאים בשלבי תכנון וכ-18 ק"מ בשלבי תיכנון מיתארי. כיום משמשת החברה זרוע ביצוע מובילה של הממשלה לניהול פרויקטים מורכבים בפריסה ארצית ומתמקדת בארבעה תחומים: רכבות, כבישים, היסעי המונים וכבישי אגרה. בין הפרויקטים שאותם מובילה החברה ניתן למנות את הרכבת הקלה חיפה- נצרת; פיתוח והארכת כביש חוצה ישראל צפונה ודרומה; הרחבת חניון הנתיב המהיר, נת"צים בכביש 444 ובכביש 471 ועוד. כמו כן החברה משמשת כרשות ממונה על פרויקטי זכיינות עם המגזר העסקי (PPP) וביניהם: מנהרות הכרמל בחיפה, הנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב וכביש 6.

הנהלה בכירה

טליה ירושלמי, עו"ד

סמנכ"ל, יועצת משפטית

שלמה זומר

סמנכ"ל כלכלה וכספים

דני ירס

סמנכ"ל הנדסה, מהנדס ראשי

איציק אורון

סמנכ"ל רק"ל חיפה-נצרת

שמעון אברהם

סמנכ"ל זכיינות

עוזי אמיתי

סמנכ"ל נכסים

שולמית מלכא

מזכיר החברה וראש אגף

ארגון רגולציה וקשרי ממשל

שירלי הדס גליק

ראש אגף משאבים ומינהל

אודות
תוואי כביש 6 (חוצה ישראל) נקבע כבר בשנת 1976 – במסגרת תמ"א 3 ומאוחר יותר בתמ"א 31, כצורך תחבורתי וחברתי-כלכלי. ייעודו של הכביש הוגדר ככביש המקשר בין חלקי הארץ לאורכה, בשמשו ציר תחבורה מרכזי עיקרי, עוקף מטרופולין גוש דן הפקוק והצפוף ומחזק הקשר לירושלים. בעקבות גלי העלייה בסוף שנות ה-80 שבה ועלתה התוכנית כמנוף לפיתוח אזורי מגורים ותעסוקה ולקליטת העלייה ונקבע אורכו המלא של התוואי: סה"כ כ-300 ק"מ, לרבות שלוחה לצפון-מזרח הגליל.
עם הקמתה בשנת 1993 ערכה החברה בחינה מקיפה ועדכנית, שעסקה בסוגיות רבות ומגוונות: הנדסיות, סטטוטוריות, נכסיות, פיננסיות ומשפטיות. הדגש, בשלב הראשון, ניתן להקמת חלקו המרכזי של הכביש (גדרה-חדרה) לאורך 90 ק"מ, ועל החברה הוטל להציע תוכנית מימון, תוך מתן עדיפות לשיתוף פעולה עם המגזר הפרטי.
בתום עבודה יוצאת דופן בהיקפה ובחדשנותה המליצה החברה לממשלה להקים את הקטע הראשון במימון חוץ תקציבי, במסגרת מכרז זכייני ככביש אגרה אלקטרוני, המאפשר זרימת תנועה חופשית. החלטה ברוח זו התקבלה בקיץ 1995, לרבות הנחיה להמשך תהליכי תכנון צפונה ודרומה והקמה תקציבית של מחלפי קסם ובן שמן – שלב א'. מדובר במתכונת PPP (Public, Private Partnership) והמכרז הבינלאומי במתכונת BOT (Built, Operate, Transfer). המכרז הזכייני התנהל בין השנים 1999-1996 ובסיכומו זכתה חברת דרך ארץ הייווייז (1997) בע"מ. ההקמה הושלמה בינואר 2004 ותוקף הזיכיון הוא עד שנת 2029.
במקביל המשיכה החברה לקדם את סלילת הכביש – דרומה עד מאחז (35 ק"מ), והתחילה בביצוע הכביש צפונה – קטע 18 ממחלף עירון עד עין תות (18 ק"מ). בהמשך עבר קטע 18 לביצוע הזכיין. הקטע הדרומי עד לשוקת, שהוקם באמצעים תקציביים, נפתח לתנועה בדצמבר 2016.
בשנת 2019 נפתחו לתנועה המקטעים הצפוניים – מיוקנעם ועד מחלף סומך, אשר כוללים כביש באורך של 21 ק"מ, כריית שלוש מנהרות כפולות – יקנעם, רכסים ואיבטין – באורך כולל של 9.4 ק"מ, ושני מגה מחלפים. הקטעים החדשים מנוהלים על ידי הזכיין חברת 6 חוצה צפון, בחוזה זכייני למשך 34 שנים. נוסף לכך מקדמת החברה את המשכו של כביש 6 דרומה עד לנבטים. קטעי כביש נוספים נמצאים בשלבי תכנון. כמנהלת פרויקט מורכב זה יש לחברה תרומה משמעותית לקידום הפריפריה למרכז.

ייעוד חדש – מיקוד חדש
יעדיה של החברה השתנו במהלך השנים, ובשנתיים האחרונות היא שינתה את ייעודה ואת מיקודה מניהול פרויקט אחד לניהול פרויקטים מורכבים ומגוונים בפריסה ארצית, תוך שהיא מתמקדת בארבעה תחומים: כבישים, רכבות, היסעי המונים וכבישי אגרה. בתוך כך הכפילה החברה את מספר עובדיה והיא מעסיקה כיום כ-80 עובדים ומנוהלת על ידי צוות מומחים מנוסה, מקצועי ורב-תחומי, בעל עשרות שנות ניסיון וידע עשיר בתחומי התשתיות השונים.
לאורך השנים צברה החברה ניסיון רב בתחום הייחודי של פרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי (PPP) ופיתחה מומחיות ומקצועיות בניהול פרויקטים מסוג זה, תוך שהיא מקיימת ממשק מוצלח ושוטף מול משרדי הממשלה מחד והזכיינים מאידך. כך מקדמת ומגשרת החברה בין המגזר הפרטי למגזר הציבורי בנושאי תחבורה וכלכלה מגוונים, ומיישמת כיום ידע זה כרשות ממונה בניהול הפרויקטים הזכייניים הגדולים בתחום תשתיות התחבורה בארץ, וביניהם מנהרות הכרמל, הנתיב המהיר וכביש 6.
החברה פועלת להבטיח כי יישמרו זכויות הנהגים בפרויקטי הזיכיון שעליהם היא אחראית, ומופקדת על ניהול מזכירות ועדות הערר העומדות לרשות משתמשי הדרך. קיומה של החברה כגוף מרכזי מומחה מהווה יתרון למדינה ומשיא תועלות כלכליות רבות.

בטיחות ושמירה על ערכי טבע ונוף
החברה מקפידה על נוהלי הבטיחות הן בשלב התכנוני והן בשלב הביצועי תוך ראייה עתידית כוללת וקידום פתרונות המתמודדים עם הצפי לגידול בנפח התנועה. נוסף לכך, מנהלת החברה מעקב צמוד אחר יישום היבטי הבטיחות בפרויקטיה השונים ושוקדת על שיפורים בטיחותיים ועל רווחת משתמשי הדרך.
לאורך השנים הובילה החברה את הראייה החדשנית של האיזון הנדרש בין פיתוח פרויקטים תחבורתיים לבין שמירת הטבע והסביבה. פעולות רבות ומגוונות בתחום הסביבה נעשו לראשונה במסגרת הפרויקטים שעליהם היא מופקדת. נוסף על שמירת ערכי הטבע והנוף
החברה תמשיך לפעול בשנים הקרובות להרחבה ולפיתוח מערך התחבורה הציבורית בישראל ורשת הכבישים הארצית, לרווחת משתמשי הדרך.