ממטרד שולי לכלי שיווקי – על המייקאובר של הזכות לפרטיות – עו"ד שיר שושני כץ, משרד AYR – עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'.

הזכות לפרטיות נחשבה במשך שנים לאחד המעצורים של מהלכים שיווקיים בחברות מסחריות ולשיקול שולי יחסית במערך השיקולים של החברה. בשנתיים האחרונות הייתה זו דווקא Apple שהפיקה מהלימון לימונדה והביאה את הפרטיות היישר לכותרות - פשוטו כמשמעו.

השבוע יצוין יום הגנת הפרטיות בארצות הברית, קנדה, האיחוד האירופי וגם בישראל.

זוהי הזדמנות מצוינת לעצור ולהצביע על המגמות שמתגבשות באחד מהתחומים הכי מתעדכנים, חדשניים, משתנים ומעניינים בעולם המשפט, ובכלל.

מבין כל השינויים הרבים שעובר תחום הגנת הפרטיות ועיבוד המידע, מעניין במיוחד השינוי בתפיסה של הזכות לפרטיות בעיני חברות מסחריות.

אם עד לפני שנים בודדות הזכות לפרטיות הייתה עולה בדיונים פנימיים של חברות כנושא צידי ושולי, שמהווה בדרך כלל מטרד בהנעת הפרויקט השיווקי החדש – הרי שהיום היא אחד מהנושאים המרכזיים שמונח על שולחנו של היועץ המשפטי כמעט בכל חברה מסחרית, ואפילו בגופים "מסורתיים" כמו חברות ביטוח ותאגידים בנקאיים.

אחת הסיבות המרכזיות לשינוי היא כמובן כניסתה לתוקף של הרגולציה האירופית להגנת המידע (הGDPR- General Data Protection Regulation), ש"טרפה את הקלפים" ולדעתם של רבים קבעה, הלכה למעשה, סטנדרט רוחבי ביחס לרמת ההגנה הנדרשת במקרים של עיבוד מידע אישי, לעיתים גם עבור גופים שהיא איננה חלה עליהם ישירות.

שינוי בעקבות השפעה של רגולציה, וודאי בסדר הגודל של ה – GDPR הוא צפוי יחסית, אבל בעיניינו השינוי חל במידה רבה גם בעקבות גורם אחר ומעניין במיוחד – הוא הגיע מהשטח, מהשוק, מפעולות של החברות עצמן, ובראשן Apple.

ככלל, מקובל לראות בדיני הגנת הפרטיות של ארצות הברית ככאלה שלא שמים דגש מיוחד על הזכות לפרטיותו של אדם, אולם נראה שהשינוי "השיווקי" החל דווקא מצדה של חברה אמריקאית.

מבין חברות הענק הגלובאליות, סביר למדי לראות ב Apple כנושאת הדגל בכל הקשור להפיכת הזכות לפרטיות לשיקול מרכזי, הן עבור משתמשי הקצה במוצרי החברה, והן עבור הגופים המפתחים אפליקציות ומציבים אותן בחנות האפליקציות שלה.

הצעד המשמעותי ואולי המדובר ביותר של Apple בהקשר הזה היה בשנה שעברה, במסגרת עדכון גרסת IOS 14.5, אשר בפועל חייב את את מפתחי האפליקציות למכשירי iPhone להציג כלפי המשתמשים רמה מוגברת של שקיפות לגבי עיבוד המידע אודותיהם, וכן לקבל את רשותם לפעולות tracking שונות.

ואמנם, בהיבט התפיסתי-תודעתי, מאוד ייתכן שנקודת הציון החשובה היא דווקא בשנת 2019, אז השיקה Apple  קמפיין פרסומי שנושא את הסיסמה המאוד ייחודית, וודאי למובילת שוק טכנולוגי שמושתת דאטה ועיבוד מידע: "Privacy. That's iPhone".

בהשקת קמפיין פרסומי עם כותרת כזו יש סטייטמנט. למעשה, Apple ביצעה כמה מהלכים חלוציים שלא בוצעו עד כה בקרב חברות בסדר הגודל שלה: היא הציבה את המילה "פרטיות" בשם הקמפיין, יצרה, ועדיין יוצרת, קטעי וידאו שמלווים אותו כבר מעל שנתיים, ונוקטת פעולות כדי ליצוק אליו תוכן.

וכך, באופן רשמי, קבל עם ודיגיטל, הפכה הזכות לפרטיות ממטרד שולי לכלי שיווקי.

אך מה שנכון וטוב לענקית טכנולוגית אמריקאית אולי עדיין לא טוב לחברות ישראליות, שכן נכון להיום עוד אין בשוק המקומי חברה שמשתמשת בפרטיות ככלי שיווקי (ויש שיאמרו שעבורן המטרד אף הופך לטורדני יותר). אם מי מהמפרסמים הישראלים יזהה שמהלך כזה עשוי לסייע לעסק זה או אחר ברמה השיווקית, יתכן שנראה השפעות של המגמה הזו גם כאן אצלנו.

עד אז, נמשיך לנסות ולממש את שתי המטרות המרכזיות של יום הגנת הפרטיות הבינלאומי – העלאת המודעות לפרטיות ועידוד גופים לקיים רגולציות של פרטיות. מה שבטוח הוא שיוזמי היום הזה יכולים להיות מאוד מרוצים מהפעולות של Apple, שמקדמת את שתי המטרות הללו על בסיס יום-יומי בשלל פעולותיה.

 

עו"ד שיר שושני כץ עוסקת בדיני הגנת הפרטיות ועיבוד המידע, מחלקת משפט וטכנולוגיה במשרד AYR – עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'.