אחרי קריסת חברות הביצוע בענף הנדל״ן מגיע תורם של קבלני עבודות העפר והתשתית
66% מהמנהלים בחברות העפר מדווחים על הרעה במוסר התשלומים
של המגזר הציבורי מזמין העבודה.
מספר ימי האשראי המשולמים על ידי המגזר הציבורי לקבלני העפר עומד על 126,
מה שתורם לכך שאחת מכל 10 חברות בענף נקלעת לקשיים.
תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת ב-CofaceBdi: ״בימים בהם בניית תשתיות וכבישים היא משימה לאומית לצורך בניית שכונות להגדלת היצע הדיור בישראל, יש לבחון מחדש את הטיפול גם בכל נושא התשלומים כדי שמשימות אלו יוכלו להיות מושלמות בהצלחה ללא עיכובים לאור קריסות קבלני הביצוע״
התשלום עבור עבודות עפר שהוזמנו במגזר הציבורי לחברות הביצוע יכול להגיע בין 90 ל-150 ימי אשראי – כך עולה מסקר מיוחד שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi בקרב מנהלים בקרב 100 חברות מתחום עבודות העפר.
העלייה בימי האשראי לענף, במיוחד מהמגזר הציבורי, היא אחת מהסיבות לעלייה בסיכון בענף עבודות העפר, ומביא לכך שאחת מתוך 10 חברות בענף נקלעת לקשיים.
מהסקר עולה כי 66% מהמנהלים בחברות העפר מדווחים על הרעה במוסר התשלומים של המגזר הציבורי מזמין העבודה. מספר ימי האשראי המשולמים בממוצע על ידי מזמיני עבודות מהמגזר הציבורי נאמד ב-126 ימים.
כיצד מתבטאת העלייה בסיכון בענף עבודות העפר?
בחברת CofaceBdi מציינים כי חמשת החודשים הראשונים של 2018 ממשיכים את המגמה שהתחזקה במחצית השנייה של 2017, של גידול משמעותי בסיכון של חברות העפר והתשתית, שבא לידי ביטוי בעלייה של 64% בכמות החברות שמדורגות בדרגות סיכון גבוהות של 8. כמו כן חלה עלייה של 20% במספר החברות שמדורגות בדירוג סיכון 9-10 (דירוג הסיכון הגבוה ביותר, שמשמעותו המלצה לתשלום במזומן בלבד ללא אשראי לחברה).
העלייה בסיכון הענף מתבטאת בעיקר בהרעה במוסר התשלומים של מזמיני העבודות, ובנוסף לכך ניכר ביטוי במחסור בתקציבים לביצוע פרויקטים, מחסור בכוח אדם ועלויות שכר גבוהות יותר.
רבע מהמנהלים צופים המשך הרעה בסיכון הענף
כאשר בוחנים את הערכות המנהלים בחברות העפר נראה שלא רבים מהם אופטימיים לגבי השיפור בשנה הקרובה. רק 30% מהמנהלים הביעו אופטימיות לשיפור במצב הענף בשנה הקרובה, כאשר 24% מהם צופים אף שתחול הרעה בסיכון הענף, והיתר צופים שהמצב לא ישתנה.
לדברי תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, ״מוסר התשלומים בעייתי מביא באופן ישיר לעלייה בסיכון בפעילות חברות, במיוחד בתחום התשתיות. לאחר תקופה של שנתיים שאנחנו רואים חברות ביצוע בענף הבניה קורסות, חברות הביצוע בענף העפר והתשתית מתמודדות גם הן עם קשיי תזרים מזומנים, בעקבות הקשיים בגביית הכספים, כאשר מצד אחד המשכורות וההוצאות משולמות באופן שוטף, אולם הכספים מביצוע העבודות מגיעות לאחר חודשים רבים״.
לדברי ינאי, ״ החברות הגדולות, שיש להן עודפים, מחזיקות ביכולת הישרדות בענף, אך גם זו מוגבלת במידה ולא יהיה שינוי בתנאי התשלום. חברות אלה, לאור תנאי תשלום ארוכים של גופים ממשלתיים, מנשימות ומממנות את קבלני המשנה הקטנים״.
ינאי מציינת עוד כי ״ למדינה בהקשר הזה אחריות חשובה ליציבות החברות, ולא בכדי קודם חוק מוסר התשלומים המסדיר את נושא ימי האשראי, אולם לצערנו ברור לכל שהחוק לא עשה די כדי לטפל בבעיית התשלומים לקבלנים על ידי גופים ממשלתיים והרשויות המקומיות. בימים בהם בניית תשתיות וכבישים היא משימה לאומית לצורך בניית שכונות להגדלת היצע הדיור בישראל, יש לבחון מחדש את הטיפול גם בכל נושא התשלומים כדי שמשימות אלו יוכלו להיות מושלמות בהצלחה ללא עיכובים לאור קריסות קבלני הביצוע״.
גלובס יולי 2018
ביזנעס – אתר המכללה של הציבור החרדי
ספונסר
יתד נאמן
נדי – חדשות נדל"ן
מגדילים
לב העיר
המבשר – כלכלי